torsdag 12. september 2013

Jag möter väderobservatören i Katterjåkk


vaderobs_katterjåkk1
Therese och jag
I Katterjåkk som ligger två 2 km från Riksgränsen och på samma breddgrad som Narvik finns det fortfarande en bemannad väderstation. Katterjåkk ligger i fjällmiljö och har cirka 8-10 bosatta året om. Väderstationen, som ägs av SMHI, är en av tre bemannade väderstationer som fortfararande finns kvar i Sverige. På väderstationen jobbar väderobservatören Therese Janacék som jag hade tillfället till att komma på besök hos under min resa mellan Gällivare och Narvik.


Väderstationen som ligger 515 meter över havet har legat där sen 1972. Therese började som väderobservatör 1996 och ser ut att stormtrivas. När Therese är på jobb, jobbar hon mellan 6 UTC och 18 UTC och skriver ner väderobservationer var tredje timma. Hon rapporterar sikt, molnslag, molnhöjd, molnmängd, nederbörd, nederbördsmängd, snömängd och kollar heliografen. I tillägg skickar de även med avläst temperatur och vind. Katterjåkk är den plats i Sverige som snömätningspinnar har stått på samma ställe som längst och alltså väldigt viktigt att väderobservatören fortfarande finns där.

IMG_4318
Heliograf som mäter antal soltimmar med att solen lyser
genom kulan och bränner hål på pappret

IMG_4327
Observationsdagboken
Therese berättar att en meteorolog på SMHI rättar eventuella fel av det hon observerar. Då berättar jag om oss, som punchar in data och vet inte alltid om man ska lita på meteorologen eller faktiskt personen som har varit där och observerat. Familjen vi bor hos i Katterjåkk berättar om en vinter då snön var helt gul. Sand från öknen hade då kommit med nederbörden och låg över hela området. I en sådan situation måste det vara svårt att övertala meteorologen nere i Norrköping om att nederbörden var sand! I det fallet kan man ju jämföra med satellitbilder. I vårt fall med observationer från 1930-tal blir det svårt.


1 kommentar:

Buss, tog, bil eller fly? Hva gir klimaet mest bry?

Når man reiser på ferie eller jobbtur, er det flere hensyn å ta når det gjelder valg av transportmiddel. Hvor mye bagasje har man? Hvor mang...