Sykkel er bra! Men hva skal jeg benytte når jeg drar hjem til Trondheim i påsken? |
En av våre professorer i meteorologi, Terje Berntsen, har sammen med andre forskere utgitt en artikkel i Environmental Science & Technology hvor de ser på klimapåvirkningen av reiser mellom 500 til 1000 km med ulike transportmiddel. Denne strekningen kan for eksempel være mellom Trondheim og Oslo; en reiserute hvor flere ulike framkomstmidler kan benyttes for å komme frem til samme mål. I tillegg til CO2, er også utslipp av ozonforløpere (NOx , VOC og CO), aerosoler (Black carbon(BC), SO2) og skyeffekter (for eksempel cirrus-skyer fra flytrafikk) inkludert i beregningen.
Maria vurderer om bilen er det riktige framkomstmiddelet. |
Transportmidlene de sammenligner er fly, bensin- og dieseldrevne biler, busser og diesel- og elektriske tog. De ser på utslipp per passasjer, så det er altså forskjell på om bilen, toget eller flyet er fyllt opp med passasjerer eller ei.
Denne figuren viser klimapåvirkningen per passasjer. Occupancy factor er
hvor stor andel av transportmiddelet som er fyllt opp av folk. Man ser
at dersom en stor bensinbil med 20% occupancy, altså med kun en person,
kjører 500-1000km vil det tilsvare samme klimapåvirkning som en person
som reiser i et fly som er 70% fullt. Man ser at i det store og hele er tog og buss som har minst klimapåvirkning per passasjer, mens fly er i den andre enden av skalaen.
hmm.. skal jeg benytte meg av skinner på vei til hjembyen |
Artikkelen var interessant, og selv om det fortsatt er usikkerheter, så gir det en pekepinn til politikere på hvordan man ved god organisering av trafikkbildet vil kunne redusere klimagassutslippene. Og kanskje en liten vekker til de som reiser lange distanser alene i bilen.
Jeg tar sikte på å ta toget hjem til påske.
Hele artikkelen finner du her.
Jeg tar sikte på å ta toget hjem til påske.
Hele artikkelen finner du her.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar