lørdag 11. april 2015

Adresse Jan Mayen

Formet som en skje og beliggende isolert i Norskehavet har vi vulkanøya Jan Mayen. Her, på Norges vestligste område i nord, skal jeg bo fram til høsten setter inn.

Hvorfor? Jo, jeg skal sende opp værballonger og gjøre værobservasjoner.

Ballongen sendes til værs en vindstille godværsdag, såkalt tøffelslipp

Samfunnet Jan Mayen består av 18 mennesker og eventuelt noen sjøfuglkolonier. Jeg er blitt forespeilet syv godværsdager i løpet av oppholdet, og siden vi landet 18.mars er noen av de oppbrukt allerede.  

Her bor vi
En arbeidsdag på Metten består av å kikke på himmelen og bestemme skytype, skyhøyde, skymengde, sikt og været i observasjonsøyeblikket. Vår viktigste oppgave er slipp av værballonger med radiosonde, som tilfører data til værmodeller. Er det båter i farvannet rundt oss, har de også gleden av og muligheten til å høre våre myke stemmer i radioapparatet ettersom vi har havvarsel to ganger om dagen.

Øverst: Meg foran bilen vår (Kjell) og Metten. Nederst: Radiokroken

3 kommentarer:

  1. Coolt! Du får hålla oss uppdaterade!

    SvarSlett
  2. Har du det fint Liv? Du er tøff! klem fra fastlandet

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Elin! Kult du sjekker innom. Her er det fint. Badet (eller rettere sagt tok en meget rask dukkert) i 1,1 grader igår, så da fikk jeg endelig smakt på hvordan havet smaker her. Håper du har det fint!

      Slett

Buss, tog, bil eller fly? Hva gir klimaet mest bry?

Når man reiser på ferie eller jobbtur, er det flere hensyn å ta når det gjelder valg av transportmiddel. Hvor mye bagasje har man? Hvor mang...