I dag har vi nesten uendelig tilgang på informasjon, en nettside som f.eks VG eller Elkjøp vet alle trykk du gjør inne på siden. Hvilke saker klikker du på, og når du trykker på de. Når selges det IPads, frysere eller støvsugere, og hvordan kommer kundene inn på sidene. Går de rett inn på Elkjøp.no, eller kommer de fra andre kanaler som f.eks sider som sammenligner priser fra flere leverandører, eller reklame på andre nettsteder. Det å kunne bruke disse dataene på best mulig vis, vil jeg påstå at gir et fortrinn i konkurransesammenheng.
![]() |
Bilde er lånt fra https://becominghuman.ai |
Enkelt forklart, putter man alt man vet om brukeren eller kunden inn i en black boks, som kan spytte ut informasjon om hvor stor sannsynlighet det er for at ulike profiler f.eks ender med et kjøp. Et eks kan være at de ser at reklame på rettetenger plassert på sider som Min Mote har større sannsynlighet for å ende i kjøp mellom 16 og 20, men reklame på støvsugere eller vaskemaskiner har større suksess mellom 12 og 16. Avhengig av hvem som leser nettaviser på ulike tider på døgnet.
Håper dette ga dere et lite innblikk i hva som gjemmer seg bak disse begrepene. I mine neste innlegg skal jeg prøve å gi dere enda mer innsikt i hvordan og til hva man kan bruke disse teknikkene til.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar