onsdag 21. august 2013

Pang(ea)start!

Da er vi tilbake på lesesalen, og kan se tilbake på en sommer preget av HAGL og nye, gode bekjentskaper.

Jeg har nå tatt på meg svømmeføttene. Dette året skal jeg nemlig ta et dypdykk inn i havet for ca. 250 millioner år siden, da alle kontinentene var samlet i et superkontinent, også kjent som Pangea.

Bildet nedenfor viser dette superkontinentet og hvordan det strakte seg over flere breddegrader. Man kan se at f.eks. den antarktiske sirkumpolare strømmen som vi har på rundt 60° sør idag, ville hatt store problemer med å trenge seg gjennom de landmassene som her befant seg. Så, hvordan var havstrømmene på denne tiden?


Bilde hentet fra eatrio.net 

Jeg håper jeg ikke har tatt altfor mye vann over hodet, og at jeg vil returnere fra de pangeanske havstrømmer til neste sommer med gode resultater og kanskje et par forhistoriske fiskearter i nevene.


1 kommentar:

  1. Høres interessant ut! Håper det blir flere innlegg etterhvert som arbeidet skrider fram!

    SvarSlett

Buss, tog, bil eller fly? Hva gir klimaet mest bry?

Når man reiser på ferie eller jobbtur, er det flere hensyn å ta når det gjelder valg av transportmiddel. Hvor mye bagasje har man? Hvor mang...