tirsdag 10. september 2013

Gruvan i Malmberget


bild_gruvan_sep2013
Min kusin Peter jobbar på LKAB, på det företag som bryter järnmalm i Gällivare, Sverige. Vi körde ner i gruvan så långt att vi hade 1340 m berg över huvudet. I gruvan borras det och sprängs med dynamit för att få fram järnmalmen. Varje dag vid midnatt sprängs det. Järnmalmen transporteras med lastbil upp till en högre nivå i gruvan där lastbilen tömmer i tömningsbehållare ner i en kross. Man utnyttjar alltså gravitationen till att bryta ner malmen i krossen. Järnmalmen transporteras sen på transportband upp till 815 meters nivå, ett transportband som kostar 5000 kr/m och är 1.7 km långt, det vill säga 8.5 miljoner kr. I gruvan används även hissar som fraktar järnmalmen uppåt. Hissarna tar 26 ton styck och kan åka 16 m/s vilket är ca 60 km/h! Högst upp i gruvan separerar man på järnmalm och gråberg med magnetism. Järnmalmen anrikas till pellets och slig för att sedan fraktas på långa tåg med dubbla lok till Luleå. I gruvan i Kiruna fraktas malmen till Narvik. Från att järnmalmen tas ut från berget längst ner i gruvan till att den ligger på tåget tar ca ett dygn.

LKAB bildades 1890 och är ett av  Sveriges äldsta industriföretag. Idag jobbar det totalt 4119 personer varav 3596 anställda i Sverige och 171 anställda in Norge. Förra året hade LKAB en omsättning på 27 miljarder och ett rörelseresultat på 10.5 miljarder. LKAB är statligt ägt och man kan nog säga att det är ett av de viktigaste företagen i Sverige.

Krossen
IMG_4203

Transportband
IMG_4212

Slighög i bakgrunden
IMG_4247

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Buss, tog, bil eller fly? Hva gir klimaet mest bry?

Når man reiser på ferie eller jobbtur, er det flere hensyn å ta når det gjelder valg av transportmiddel. Hvor mye bagasje har man? Hvor mang...